Obsah stránky:
čtvrtek 21/11/2022, 20.00 h
sál Filharmonie Hradec Králové
F3 – Předkolumbovské rituály
Za posvátnem i karnevalem. Cesta časem do předkolumbovské latinské Ameriky a nočních klubů Mexika City nemůže neskončit tancem. Světsky zábavným i ďábelsky virtuózním, swingově posedlým i panteisticky rituálním – aztéckým, mayským a inckým.
Esteban Benzecry (*1970)
Rituales Amerindios, předkolumbovský triptych pro orchestr (2008)
1. Ehécatl (Aztécký bůh větru)
2. Chaac (Mayský bůh vody)
3. Illapa (Incký bůh hromu)
- - - Přestávka - - -
John Adams (*1947)
Must the Devil Have All the Good Tunes? [Musí mít ďábel všechny dobré melodie?] pro klavír a orchestr (2018)
1. Gritty, Funky, But in strict Tempo – Twitchy, Bot-Like –
2. Much Slower – Gently, Relaxed –
3. Piú mosso, Obsession / Swing
Nakladatel: Boosey and Hawkes Music Publishers Ltd.
Gabriela Ortiz (*1964)
Antrópolis (2019)
Nakladatel: Boosey and Hawkes Music Publishers Ltd.
Miroslav Beinhauer klavír
Filharmonie Hradec Králové
Andreas Sebastian Weiser dirigent
Performerka: Natálie Podešvová
Choreografie: Adam Halaš
Benzecry nechává na pozadí složitých zvukových struktur – džungle imaginárního folkloru a nových technik západní hudby – vystupovat jednoduchá témata, postavy indiánských bohů reprezentující kosmologické představy předkolumbovských kultur. S opeřeným hadem projdeme okem hurikánu, mlžné kapky složí mohutný příliv plodnosti a atmosférické výboje ohlásí i oslaví dobrodiní deště.
Adams spojil ve svém třetím klavírním koncertu evropský tanec mrtvých s pulsací a drajvem americké popmusic. Handicap neznalosti hry na klavír proměnil v originální virtuozitu. Téma smrti-ďábla a tance-hříchu rozehrál posuny důrazů, krátkými frázemi a zvýrazněním basu. Úvodní riff pochází z televizního Petera Gunna, zběsilost finální tarantely neplyne tentokrát z uštknutí tarantulí, ale uhranutí swingem.
Antrópolis (město jeskyní alias tančíren) evokuje někdejší noční život Mexica City, atmosféru dělnického tanečního sálu Los Infiernos, varieté El Bombay, baru El Tutti Frutti punkových majitelů fandících experimentální hudbě nebo Salónu Colonia s obří maskou černocha na jevišti. Skladbu rámuje cumbia a mambo, původně kolumbijský, resp. kubánský tanec. Vůdcem tahu je sólo tympanista.
Výkladové texty: Marek Hrubecký